Page content

De stem van de toekomst die nu al goed klinkt: VoIP

De stem van de toekomst die nu al goed klinkt: VoIP

Door KPN behoort de traditionele ISDN-(telefoon)lijn in 2019 voorgoed tot het verleden. ‘Wat betekent dat voor mijn bedrijf?’ Dat is een veel gestelde vraag aan onze ICT-adviseurs. Hun antwoord daarop is even kort als krachtig: ‘Voordeel. Althans: met VoIP – Hosted Telefonie.’

VoIP, ofwel Voice over Internet Protocol, biedt de mogelijkheid om telefonie via de bestaande of separate internetlijn te laten lopen. Een dure ISDN-lijn en een fysieke telefooncentrale worden daarmee overbodig. VoIP is flexibel in service, van alle moderne gemakken voorzien en ook nog eens gegarandeerd 30 tot 40 procent goedkoper dan een traditionele ISDN-verbinding.

Angst

Waarom stapt niet iedere organisatie dan direct over op VoIP? Ook daar is een kort antwoord op te geven: ‘angst’. Bedrijven zijn doorgaans bang om onbereikbaar te zijn. Aan VoIP kleeft een hardnekkig misverstand dat het platform niet even betrouwbaar en stabiel zou zijn als ISDN of analoog. Niets is echter minder waar. Ook de angst dat een VoIP-oplossing duurder zou uitpakken dan de traditionele telefooncentrale is uit de lucht gegrepen. Als je kiest voor de overstap, win je aan functionaliteit, behoud je gewoon al je nummers en ben je in mum van tijd ‘over’. Zowel vast als mobiel. Stabiel, betrouwbaar en vanaf elke plek altijd bereikbaar. VoIP heeft dan ook de toekomst. Zeker vanwege het kostenbesparende aspect en de voordelen die het platform biedt.

Testen

Ondanks de aantrekkelijke toepassingsmogelijkheden van VoIP is er ook een kleine ‘maar’. Alles staat of valt namelijk met de juiste configuratie van het platform. De migratie naar VoIP is niet ingewikkeld of tijdrovend, maar vraagt wel om aandacht. Je moet vooraf goed met elkaar overdenken wat je wilt en wat je denkt in de toekomst nodig te hebben. Je hebt als organisatie dus een solide partij nodig die je daarbij helpt en die met je meedenkt. En die het spectrum overziet. Ook testen is van groot belang. Voor elke ICT-oplossing geldt immers dat het testen van die oplossing de enige manier is om zeker te weten dat alles werkt. Doe je dat niet, dan kom je voor verrassingen te staan. En op het gebied van de bereikbaarheid van je onderneming is dat het laatste wat je wilt. Maar neem je moeite om te testen, dan profiteer je in no time van de voordelen van een betrouwbaar en modern telefonieplatform dat ook nog eens kostenbesparend werkt.

Comment Section

0 reacties op “De stem van de toekomst die nu al goed klinkt: VoIP

Plaats een reactie


*