Page content

Bellen met VoIP, what’s in it for me?

Bellen met VoIP, what’s in it for me?

VoIP, Voice over Internet Protocol, is eigenlijk niet meer dan een telefooncentrale, maar dan als software; een oplossing die via internet beschikbaar is. Maar waarom stappen dan steeds meer bedrijven over op dit nieuwe ‘bellen via de cloud’?

Van bedrijven die bij ons aankloppen voor informatie over VoIP, horen wij vaak dat het laten installeren en beheren van een ouderwetse telefooncentrale een vrij kostbare aangelegenheid is waarvan de betaalde(!) capaciteit vaak nog niet eens maximaal wordt gebruikt.

Dat is natuurlijk niet wat je wil als ondernemer. Je wil flexibiliteit. Zonder te betalen voor overcapaciteit. En bijvoorbeeld eenvoudig extra lijnen en nummers kunnen toevoegen. VoIP biedt de flexibiliteit die je mist bij een old school centrale.

Kostenbesparing en schaalbaarheid van capaciteit worden eigenlijk het meest genoemd als reden om over te stappen naar VoIP.

Maar wat kan bellen in de cloud voor mijn organisatie betekenen?

Het antwoord op deze vraag hangt af van de manier waarop telefonie wordt gebruikt binnen jullie bedrijf.

Speelt telefonisch klant- en relatiecontact een grote rol in de dagelijks businessprocessen, dan is een voordeel van VoIP bijvoorbeeld dat het op maat configureren van wachtmenu’s met professioneel ingesproken teksten, day- / night shifts met bijbehorende acties, erg gemakkelijk is. En ook achteraf eenvoudig kan worden aangepast.

Met de juiste software kun je ook in één oogopslag zien welke collega’s in gesprek zijn en met wie.

Je werknemers op hun beurt, zien van alle oproepen de klant- of contactgegevens al in beeld nog voordat ze opnemen. Handig voor sales- en accountmanagers dus. Maar eigenlijk voor iedereen.

Ook is het gemakkelijk om een VoIP-systeem te koppelen aan het eigen Outlook/Exchange-adresboek, of het CRM/ERP systeem van de organisatie, zodat iedereen altijd alle contactgegevens bij de hand heeft.

Als flexwerken een dagelijkse realiteit is, of een wens, dan biedt bellen met VoIP ook meer mogelijkheden dan een ouderwetse centrale. Je neemt je vaste telefoon mee naar huis, sluit hem aan op het internet en neemt thuis de telefoon op, alsof je op de zaak zit. Zo eenvoudig is het.

Leuk allemaal – maar wat zijn zaken waarmee je rekening moet houden? Is de verbinding wel even goed als met een traditionele verbinding?

Ja. Technisch gesproken is er 100 Kbit/s up- en downstream nodig per gelijktijdig gesprek. In gewone mensentaal: er worden eigenlijk geen hoge eisen aan je internetverbinding gesteld, maar afhankelijk van het aantal lijnen én van het internetgebruik binnen de organisatie, wordt soms wel een extra, separate ‘dedicated’ DSL-verbinding voor IP-telefonie aangeraden.

Betaal je echt minder aan tikken dan bij een normale provider?

Ja. De kosten van VoIP belminuten (belseconden eigenlijk, want wij rekenen per seconde af omdat dat voordeliger is), zijn meestal lager dan bij KPN BelBasis bijvoorbeeld. Althans, bij A&A Capacity wel.

Laat je sowieso goed informeren over de complete tarievenlijst. Een goede VoIP-partner rekent je duidelijk voor welke oplossingen beter en goedkoper zijn dan wat je nu gebruikt.

Nieuwsgierig geworden naar VoIP?

Kijk dan eens op onze website of neem contact op met een van onze consultants.

Wij helpen je graag op weg in de wereld van internet-bellen. En als we denken dat jullie kosten kunnen besparen, weten wij precies in welke stappen we daar naartoe kunnen werken.

Comment Section

0 reacties op “Bellen met VoIP, what’s in it for me?

Plaats een reactie


*