Een responsive of adaptive website?

Tegenwoordig worden websites niet alleen bezocht via desktops, maar ook via smartphones en tablets. Dat betekent dat een website niet alleen moet voldoen aan verschillende schermformaten maar ook aan verschillende behoefte van de gebruiker en variatie in content. Oftewel, een website moet tegenwoordig responsive of adaptive zijn. Maar wat is eigenlijk het verschil en welke rol speelt Google hierin?

Het grootste verschil tussen responsive en adaptive is dat responsive gemaakt is als ‘one size fits all’ en adaptive specifiek ontworpen is voor het apparaat waarmee de gebruiker de website bezoekt. Een adaptive website heeft dus meer mogelijkheden, maar is lang niet voor elke website nodig.

Responsive

Een responsive webdesign houdt in dat de layout en typografie van de website zich aanpassen aan het formaat van het scherm. Er is in dit geval maar een format waarin de website wordt gemaakt. Dit format schaalt mee met de grootte van het scherm.

Adaptive

Een adaptive website gaat dus een stapje verder. Er wordt hier namelijk ook rekening gehouden met de functionaliteiten van verschillende websites. Er wordt dus voor elk apparaat een uniek format ontwikkeld.

Eisen responsive en adaptive website

Er zijn een aantal algemene eisen waaraan een responsive en adaptive website aan moet voldoen:

  • Minimale laadtijd;
  • Afbeeldingen geschikt voor een groot en voor een klein scherm;
  • Goede navigatie (contentstructuur);
  • Er moet rekening worden gehouden met het doel van het bezoeken van de website.

Een groot voordeel is dat de bovenstaande eisen tegenwoordig allemaal in één CMS te beheren zijn en uw bedrijf nog professioneel overkomt met zo’n website.

Mobile friendly label van Google

Buiten dat een mobile friendly website het gebruikersgemak vergroot, zorgt het er ook voor dat Google de website een hogere score geeft. Uiteindelijk belandt uw website dan hoger in de zoekresultaten. Google heeft onlangs besloten dat websites die de mobile friendly-test hebben doorstaan een keurmerk krijgen. De volgende stappen helpen uw website door keuring heen:

  • De website moet in één keer in beeld passen;
  • Links mogen niet te dicht op elkaar zijn, zodat er makkelijk genavigeerd kan worden;
  • De tekst moet goed leesbaar zijn zonder dat er wordt ingezoomd;
  • De website mag geen flash-elementen bevatten.

De reden dat Google hier nu een onderscheidt in maakt komt doordat er steeds meer website via een mobielapparaat worden bezocht. Dit heeft weer invloed op het consumentengedrag. Daarnaast heeft Google als doel altijd relevante content aan te bieden. Dit kan op mobiele toestellen alleen wanneer de website aan de bovenstaande punten voldoet.

Wilt u een responsive of adaptive website (of een combinatie van beide) laten bouwen of uw huidige website laten omzetten? De specialisten van A&A Capacity adviseren u graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Anderen bekeken ook

In de cloud met office-365
Office-365 is een combinatie van vertrouwde Microsoft Office toepassingen, functionaliteit, opslag en rekenkracht die altijd binnen handbereik is. Met Office-365 worden de werkprocessen geoptimaliseerd, communicatiemogelijkheden...
Ict trends 2015, wat betekent dit voor u?
De IT-markt staat alles behalve stil, 2014 was al een geweldig jaar voor de IT-branche. 2015 belooft een jaar te worden met verdere ontwikkelingen. Maar...
Stap in en ga mee in de wereld van windows 10
Vanaf 29 juli 2015 is de nieuwste versie van het Microsoft Windows besturingssysteem beschikbaar: Windows 10! In Windows 10 heeft Microsoft de beste features van...