Overige

Waarom u Internet Explorer niet meer zou moeten gebruiken

Waarom u Internet Explorer niet meer zou moeten gebruiken

Internet Explorer gaat met pensioen. Na jaren van trouwe dienst bij Microsoft is de browser nu toch aan het afbouwen. Moderne browsers hebben de technologie van Internet Explorer al lang en breed ingehaald en Microsoft is gestopt met het geven van ondersteuning. Ontwikkelaars houden met testen nu al geen rekening meer met de verouderde browser.

Die gevolgen zijn nu al merkbaar

Wellicht hebt u al gezien dat webpagina’s er in Internet Explorer anders uitzien dan op moderne browsers. De grootte van de tekst verschilt, de ruimte tussen onderdelen wordt anders weergegeven of niet alle opmaak wordt getoond. De uitstraling van de webpagina wordt er meestal niet fraaier op. Dit is bijvoorbeeld een deel van onze homepagina in Internet Explorer:

En zo ziet hetzelfde onderdeel eruit in Google Chrome:

U ziet dat de tekst beter is verdeeld over de ruimte in het tweede voorbeeld. Ook de afbeelding is meer in verhouding met de tekst.

Afscheid

Zelfs Microsoft raadt aan de verouderde browser niet meer te gebruiken. Het is echt tijd om afscheid te nemen van Internet Explorer en hem zijn welverdiende rust te gunnen. Ook A&A Capacity ontwikkelt en test alleen nog voor en in moderne browsers, tenzij op expliciet verzoek.

Alternatieven

Browsers waarin websites wel goed werken zijn bijvoorbeeld:

  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Apple Safari

Met één van de bovenstaande browsers kunt u ervan uitgaan dat de websites die u bekijkt zo optimaal mogelijk worden weergegeven.

Wist u dat? Een valse recensie op Google plaatsen is strafbaar.

Wist u dat? Een valse recensie op Google plaatsen is strafbaar.

“Verschrikkelijk onprofessioneel bedrijf wat ontzettend slecht omgaat met personeel. Mochten ze je een goede aanbieding geven, doe het niet.. trap hier niet in mensen! Schijn bedriegt 🙂 afspraken komen zij toch niet na. Ik waarschuw jullie. Houd je ogen open als je in zee gaat met dit bedrijf.”

Dit vernietigende review springt direct in het oog als u googelt op A&A Capacity. Ontzettend vervelend natuurlijk, om niet te zeggen schadelijk, als dat het eerste is wat een potentiële klant of sollicitant ziet bij het zoeken naar een dienst of product dat ons bedrijf levert of een functie bij ons bedrijf. Wij waren onaangenaam verrast en verbaasd. Er heeft namelijk nooit iemand met de naam van de auteur van het bericht bij A&A gewerkt en in geen enkel bestand van ons komt deze naam voor.

Een fake recensie dus

Het komt veel voor en ook enkele klanten van ons hebben met dit fenomeen te maken (gehad). Soms gaat het om een rancuneuze ex-medewerker maar er zijn ook gevallen bekend van bedrijven die op deze manier hun concurrenten proberen zwart te maken om er zelf beter uit te springen.

Een valse review herkennen

Nepaccounts die negatieve recensies plaatsen zijn te herkennen aan één of meer van de volgende kenmerken:

  • De auteur heeft slechts één review in zijn of haar lijst staan.
  • De naam van de auteur is via google niet terug te vinden.
  • De omschrijving van de klacht is te vaag of juist te specifiek.
  • Nepbeoordelaars hebben de neiging te overdrijven. Niet ‘onprofessioneel’ maar ‘verschrikkelijk onprofessioneel’. En niet gewoon ‘slecht’, nee … ‘ontzéttend slecht’.

Een nepaccount is met een beetje speurwerk dus wel te herkennen, maar als bedrijf hebt u daar niet veel aan. Want welke potentiële klant neemt de moeite om uitgebreid op onderzoek uit te gaan. Zeg eens eerlijk … klikt u ook niet verder als u op negatieve recensies stuit?

Koester uw negatieve recensies

Nu is een enkele negatieve recensie niet zo erg en het kan soms zelfs in uw voordeel werken. De positieve recensies komen beter uit de verf en komen betrouwbaarder over als er ook een enkele minder goede recensie tussen staat.

Als bedrijf willen we eerlijk en transparant zijn en feedback is altijd welkom. We stellen het op prijs als een klant de moeite neemt eventuele verbeterpunten met ons te delen zodat we onze service kunnen verbeteren. Maar een recensie zoals in het voorbeeld … daar kunnen we niets mee en zulke berichten zijn schadelijk voor onze reputatie. Dus daar willen we vanaf.

Google

Dat blijkt nog helemaal niet zo eenvoudig te zijn, hebben we gemerkt. In de richtlijnen van Google staat onder andere te lezen: Wij staan niet toe dat mensen Google Maps gebruiken om anderen te misleiden. Dit geldt zowel voor misleidende content als voor een onjuiste voorstelling van zaken. Maar ondanks herhaaldelijk rapporteren haalt Google de review niet weg. Dit is een veel gehoorde klacht van bedrijven die hiermee te maken hebben.

Soms wordt geadviseerd om uw bedrijf als particulier te laten vermelden op Google, met een particulier adres. Het voordeel daarvan is dat de gegevens en reviews niet meer worden vertoond aan de rechterkant van het scherm. Een bijkomend voordeel is dat de concurrenten daar ook niet meer te zien zijn. Het verwijderen van de bedrijfsvermelding heeft wel gevolgen voor de vindbaarheid van uw website, dus de vraag is of u dit moet willen.

Smaad en laster zijn misdrijven

Toch betekent dat niet dat er helemaal niets aan te doen is aan valse recensies. Ook al komt het veel voor en lijken fake reviews er een beetje bij te horen, het plaatsen van een nepreview is wel degelijk een onrechtmatige daad en daarmee strafbaar. Smaad is een uitlating waarmee geprobeerd wordt iemands goede naam aan te tasten. Het zwartmaken van een bedrijf door in het openbaar beschuldigingen te uiten is daar een voorbeeld van. Belangrijk is hierbij dat niet kan worden bewezen of de uitlatingen op waarheid berusten. Van een bericht dat geplaatst wordt onder een niet-bestaande naam, kan niet worden aangetoond of het waarheid bevat. Als de uitlating bovendien niet waar is, spreken we van laster. In het bovengenoemde voorbeeld gaat het om schriftelijke publicatie en dan is er sprake van smaadschrift. Meer over smaad en laster kunt u lezen op de website van AMS Advocaten.

Op de website Wet&Recht lezen we dat voor het plegen van smaadschrift een maximumstraf geldt van zes maanden gevangenisstraf of een geldboete van de derde categorie (€ 7.800,00). De boete kan nog oplopen als u kunt aantonen dat u financieel schade hebt geleden door de slechte recensie.

Een rondje googelen brengt ons bij een geval uit de praktijk waarbij succesvol een auteur van negatieve recensies voor de rechter is gedaagd. Deze auteur had onder een valse naam negatieve recensies geplaatst over een kinderdagverblijf dat daar schade door heeft ondervonden. Het had wat voeten in aarde omdat eerst Google via de rechter gesommeerd moest worden om onder andere de IP-gegevens vrij te geven, maar uiteindelijk heeft de gedaagde een boete gekregen van zo’n € 13.000,00. Meer over deze zaak kunt u onder andere lezen in dit artikel.

Andere mogelijkheden

Een juridische procedure lijkt wel degelijk lonend te zijn. Maar voordat u de gang naar de rechter maakt zijn er nog andere dingen die u kunt ondernemen:

  • Het is altijd goed een reactie onder het bericht te plaatsen waarin u verklaart dat de schrijver u niet bekend is. Vraag of de ander contact wil opnemen om eventuele misverstanden op te helderen. Blijf altijd positief en toon uw begripvolle kant.
  • Geeft de auteur niet thuis, dan kunt u de review melden bij Google als ongepast. Dat doet u zo:

  • Er is niet altijd opzet in het spel bij een slechte beoordeling. Soms heeft een klant een positieve reactie geschreven maar is daarna vergeten het aantal sterren aan te passen. Google zet dan automatisch één ster neer. Dat lijkt niet erg omdat er een positieve reactie onder staat, maar voor de ranking op Google heeft het wel gevolgen. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met de klant en vragen of hij of zij de recensie wil aanpassen. Om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken, stuurt u deze uitleg van Google erbij:

  • Een voor de hand liggende tip waar vaak niet aan gedacht wordt: Vraag klanten een review te schrijven op Google. De meeste mensen zijn daar graag toe bereid als ze tevreden zijn over uw diensten of producten. Tussen berichten met positieve waarderingen verliezen valse reviews aan geloofwaardigheid.

Samenvattend

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar geen vrijbrief voor het zwartmaken van bedrijven. Is uw onderneming slachtoffer van smaad, smaadschrift of laster, dan is er gelukkig iets aan te doen. What happens on the internet, doesn’t always stay on the internet!

Bronnen:

  • website Geelkerken&Geelkerken Advocaten
  • website AMS Advocaten
  • website Wet&Recht
  • Mijnonlineidentiteit.nl
  • Google.nl, richtlijnen
  • website Van Wieringa Advocaten
  • Hetrechtenstudentje.nl

WAARSCHUWING: Pas op voor nieuwe ransomware!

WAARSCHUWING: Pas op voor nieuwe ransomware!

Sinds begin dit jaar is het cryptovirus ‘GrandCrab’ in omloop. Deze maand is alweer versie 5 voor het eerst gesignaleerd en dat impliceert een erg actieve cybercriminelengroep. En sinds een paar weken groeit het aantal besmettingen explosief en daarmee het risico dat ook jij ten prooi valt aan deze slechteriken.

Wat willen ze van je?
Geld. Ze doen dat door jouw bestanden te versleutelen en alleen als je betaalt (grofweg duizend euro) sturen ze je de sleutel voor het de-crypten van je data. Als je niet betaalt, ben je of je data kwijt, of je haalt je data terug uit een back-up. Heb jij een goede back-up??

Hoe raak je besmet?
Door te klikken op een bijlage van een e-mail kan het kwaad al zijn geschied. Of door het installeren van software die je ergens van internet downloadde. Maar ook doordat je computersysteem of netwerk niet up to date en/of goed beveiligd is.

Hoe voorkom je besmetting?
Zorg dat je computer en netwerk volledig up to date en goed beveiligd is. Open enkel de bijlagen van e-mails van afzenders die je kent. Twijfel je, bel die afzender dan even, of het klopt dat hij je een mail met bijlage stuurde. En installeer niet zomaar software van een bron die je niet direct volledig kan vertrouwen, maar vergewis je vooraf van de juistheid en correctheid van de bron en van het bestand dat je wilt uitvoeren.

Hoe los je een besmetting op?
Voor sommige eerdere versies van ‘GrandCrab’ is ‘anti-gif’ beschikbaar. Bezoek daarvoor de website www.NoMOreRansom.org. Maar helaas zijn er niet voor alle varianten van ransomware oplossingen beschikbaar. En dan zal je of moeten betalen (waarmee je de crimineel een gunst bewijst en bovendien het verdienmodel in stand houdt) of je geeft je versleutelde bestanden op en je kan hopelijk uit je back-up alles weer terughalen. Overigens is er altijd een kans(je) dat er op een later moment alsnog een de-cryptor beschikbaar komt; houd daarvoor de hierboven genoemde website in de gaten.

Vragen?
Al twijfel je maar even, klik dan niet verder maar bel ons voor overleg. Het kan een heleboel narigheid voorkomen. En ben je onverhoopt toch besmet geraakt? Wij kunnen je helpen de schade te beperken.

Zegt het voort!
De meeste mensen weten inmiddels wel dat ze niet ‘zomaar’ op een linkje of bijlage moeten klikken. Toch helpt het vast als je ze nog eens wijst op de risico’s. Deel daarom deze mail met je collega’s, familie en vrienden. Doorsturen mag uiteraard. Samen moeten we voorkomen dat nog meer mensen slachtoffer worden van deze internetcriminelen.

Meer informatie is te lezen op RTL-Nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4432861/duizenden-ransomware-slachtoffers-gandcrab.

ICT-dienstverlener A&A Capacity neemt Avendo IT over

ICT-dienstverlener A&A Capacity neemt Avendo IT over

Per 1 augustus is Avendo IT in Wormerveer overgenomen door plaatsgenoot
A&A Capacity. Een logische stap van deze ICT-dienstverlener, die daarmee het team niet alleen heeft uitgebreid, maar de klanten bovendien nog meer professionele capaciteit kan bieden op een zo breed mogelijk ICT-dienstenpakket. Door de overname zijn de klanten van Avendo IT eveneens verzekerd van een blijvend brede, snelle en flexibele ICT-dienstverlening.

A&A Capacity bestaat ruim vijftien jaar en heeft in die periode een gezonde groei doorgemaakt. Het bedrijf heeft de zomerperiode benut voor het aantrekken van nieuwe medewerkers en heeft branchegenoot Avendo IT overgenomen. Voor A&A Capacity betekent deze uitbreiding een nieuwe stap in het aanbieden van een zo breed mogelijk ICT-dienstenpakket en versteviging van de dienstverlening. Dat is een belangrijke voorwaarde voor groei, zegt algemeen directeur Ari Rafimanesh. “Voor A&A Capacity is groei niet een doel op zich. Dát we groeien, komt voort uit onze ambitie om onze klanten zo breed mogelijk te adviseren en ondersteunen. Daarom bieden we onze klanten alles op ICT-gebied onder één dak: van advies tot levering en van onderhoud tot ondersteuning voor hard- én software, computernetwerk, webdesign en marketing, VoIP-telefonie, security en cloud-oplossingen. Door de overname van Avendo IT en het aantrekken van nieuwe medewerkers hebben we nu meer ICT-specialisten in huis, zodat we ook snel en flexibel kunnen reageren op de vragen van nieuwe klanten.”

Voor Avendo IT geldt in feite hetzelfde, zegt Marvin Koren, technisch directeur van dit bedrijf. “Met A&A Capacity hebben we een partij gevonden die past bij het dna van Avendo IT. Samen met de ICT-consultants van A&A Capacity kunnen we onze klanten goed en snel blijven bedienen.”

Ari Rafimanesh voegt daar nog aan toe: “Wij horen vaak van onze klanten dat ze blij zijn met ons, omdat we snel reageren en goed adviseren. Met de overname van Avendo IT heeft A&A Capacity er een klantenpakket bij gekregen, dat ook gewend is aan goede en flexibele service. Samen kunnen we ons blijven onderscheiden met scherpe tarieven en een flexibele en persoonlijke klantbenadering.

Lancering Startup Zaanstreek

Lancering Startup Zaanstreek

Op 17 maart 2016 is het platform Startup Zaanstreek officieel van start gegaan. Geïnspireerd door de TV programma’s Dragons Den & Shark Tank, is het de doelstelling van de organisatie om startups in verschillende regio’s toegang te geven tot kapitaal, kennis en netwerk.

Lees meer