Oplossingen ICT

Volwaardige Back-up Office-365?

Zijn je bedrijfsgegevens wel goed beschermd in Office-365?

Misschien ga je ervan uit dat er een volwaardige back-up wordt gemaakt van alles wat je doet in Microsoft Office-365. Dan moeten we je helaas teleurstellen. Als je er zeker van wilt zijn, dat al je bedrijfsgegevens in geval van nood kunnen worden teruggezet, dan is het noodzakelijk om een extra back-up-dienst te laten koppelen aan de Office-365-omgeving.

Microsoft heeft met Office-365 een buitengewoon handig en goed product ontwikkeld voor zakelijke toepassingen. Het standaard geïntegreerde back-up mechanisme bevat echter alleen enkele basisfuncties voor archivering, retentie en herstel en voor versiebeheer. Dus mocht iemand per ongeluk een belangrijk bestand ook uit de prullenbak wissen, lukt het hackers om belangrijke data te gijzelen of gaat er anderszins iets mis met je bedrijfsgegevens, dan is het niet zeker dat er een back-up van bestaat. Het gaat vooral om – niet onbelangrijke – onderdelen, als de Office-365-mailboxen en bestanden in OneDrive en SharePoint.

Om er zeker van te zijn dat dataverlies snel en volledig kan worden hersteld, kun je een externe back-up-dienst voor Office-365 laten activeren. De extra back-up-dienst is een koppeling naar de Office-365 portal en dus geen lokale installatie. Dat is een prima oplossing om automatisch back-ups van onder andere e-mails en bijlagen, kalenders, contacten en gezamenlijke mailboxen te maken. De kopieën worden in de Cloud, op een geografisch gescheiden locatie bewaard. Het is een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke oplossing.

Uiteraard helpt A&A Capacity je graag bij de installatie en activatie hiervan, inclusief een periodieke controle op de goede werking van deze dienst. Dan heb je altijd zekerheid van een goed functionerend back-up-systeem.

Een volwaardige, externe back-up-dienst is verkrijgbaar vanaf € 2,75 per mailbox, per maand.

Extra beveiliging Office-365 bij werken op afstand

Verificatie in twee stappen voor je Office-365 account:
een extra slot op de deur

Zoals je je woning beveiligt met goed hang-en-sluitwerk, kun je je bedrijfsgegevens in Office-365 beveiligen met een extra verificatie. Het behoedt je voor ongewenste bezoekers en hacks en dat is extra belangrijk nu we zo veel mogelijk thuiswerken.

Nederland geeft massaal gevolg aan de oproep om zo veel mogelijk thuis te werken. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Een van de nadelen is helaas dat cybercriminelen misbruik maken van deze gelegenheid door systemen te hacken. Gelukkig is het mogelijk om het ze veel moeilijker te maken en je bedrijfsgegevens voor een hack te behoeden: tweestapsverificatie.

Wat houdt verificatie in 2 stappen in?

Bij tweestapsverificatie maak je – naast je wachtwoord – gebruik van een beveiligingscode of een inlogbevestiging via een mobiele app. Komt iemand achter je wachtwoord, dan kan hij of zij daar niets mee zo lang niet ook de verificatiemethode wordt gebruikt. (Tenzij je – wat je natuurlijk nooit moet doen – hetzelfde wachtwoord ook voor andere webdiensten gebruikt.)

Deze stap moet telkens worden doorlopen als iemand zich aanmeldt op een niet-vertrouwd/onbekend apparaat. Heb je de verificatie in twee stappen opgeslagen via de optie ‘onthoud inloggegevens’, dan moet je alleen periodiek je identiteit bevestigen met beveiligingscodes, bijvoorbeeld ook op het moment dat er een risico is voor je accountbeveiliging.

Ruime keuze in verificatiemethoden

Als verificatiemethode kun je kiezen uit:

  1. bellen naar telefoon
  2. een sms-bericht naar telefoon
  3. melding via mobiele app
  4. verificatiecode uit mobiele app.

Wat heb je nodig voor tweestapsverificatie?

Om tweestapsverificatie in te voeren heb je allereerst een e-mailadres nodig. Wij raden aan om twee verschillende e-mailadressen te gebruiken (een voor normaal gebruik en een als back-up ‘voor het geval dat’) plus een telefoonnummer. Als je je aanmeldt op een nieuw apparaat of vanaf een nieuwe locatie, ontvang je een beveiligingscode. Die moet je invoeren op de aanmeldingspagina.

Onze technische afdeling helpt je graag verder bij het installeren van deze belangrijke beveiligingsmethode.

Tijdwinst door strakke ICT

Minstens vijf uur per week per medewerker tijdwinst door een strakke ICT!

Begin december kwam het in het nieuws: de ‘productiviteitsparadox’. Bedrijven verliezen tot wel vijf uur per week per medewerker doordat hun ICT niet goed functioneert, terwijl het de bedoeling is dat ICT tijdwinst oplevert. Echt nieuws was het eigenlijk niet, want hoe vaak hoor je bijvoorbeeld niet als je belt met een bedrijf: “Momentje hoor, mijn systeem is traag vandaag. Of: de computer loopt vast, even opnieuw opstarten.”

Hoe komt dat eigenlijk, dat bedrijven te kampen hebben met niet goed functionerende ICT? Is het, zoals soms gekscherend wordt gezegd, inherent aan ICT, dat hard- en/of software het regelmatig laat afweten? Nee, dat is helemaal niet nodig.

Vrijwel alle bedrijven zijn tegenwoordig afhankelijk van ICT. Er wordt veel geld in geïnvesteerd. Maar meestal is er in het bedrijf niet voldoende kennis aanwezig om alle toepassingen up-to-date en veilig te houden. Daarom is het niet alleen belangrijk om de juiste hard- en software te laten ontwikkelen en installeren, maar net zo belangrijk om goede afspraken te maken over het onderhoud. In de praktijk is het nu meestal zo dat wordt gekozen voor ad-hoc-oplossingen, als zich vragen of problemen voordoen. Uiteindelijk zorgen achterstallig onderhoud en ondeskundige oplossingen er dan voor dat het bedrijfsproces behoorlijk verstoord raakt. Met veel tijdverlies tot gevolg. Om maar te zwijgen over stress en ergernis en onvrede bij klanten.

Een goede beveiliging en professioneel beheer van het systeemnetwerk en de software en goed functionerende hardware zijn essentieel. Daarom beginnen wij van A&A Capacity altijd met een grondig voorgesprek en een inventarisatie van de wensen en eisen. Wij geven een garantie af op ons advies. Mocht de ICT die wij installeren niet voldoen, dan lossen wij dat kosteloos op. En we gaan net zo lang door tot alles perfect functioneert. Onze tarieven zijn erop gebaseerd, dat wij een echte partner willen zijn voor het mkb en zo min mogelijk drempels willen opwerpen om contact met ons op te nemen.

Als je investeert in ICT, dan moet het doen wat je wilt dat het doet. Als ICT-leverancier moet je garant staan voor ICT die bijdraagt aan de efficiëntie en die veilig en stabiel is. En voor ICT die tijdwinst oplevert. Die vijf uur per week per medewerker kunnen we echt terugwinnen. En waarschijnlijk wel meer.

Zo werkt het bij A&A Capacity

Ons bedrijfskapitaal loopt elke dag om half 6 de deur uit. 

En gelukkig de volgende ochtend om half 9 weer naar binnen!
‘Je personeel is je belangrijkste bedrijfskapitaal.’ Het is een bekend gezegde in werkgeversland. Hoe waar dát is, realiseren veel werkgevers zich echter pas goed in tijden van personeelsschaarste. Als die werktijden al behoorlijk onder druk staan.

Bij A&A Capacity gaat dat anders. We zijn een vooruitstrevend ICT-bedrijf, maar we zijn tegelijkertijd al vanaf het begin (in 2003) een ouderwets degelijke werkgever. We vinden onze medewerkers zo belangrijk, dat we altijd goed voor ze zorgen. Dat doen we in tijden van personeelsoverschot en dat doen we nog steeds, nu goed personeel schaars is. Patricia Bonnet-Dingler is mede verantwoordelijk voor personeelszaken. Ze vertelt wat haar meteen opviel, toen ze – twee jaar geleden – bij ons begon:

“Om 17.30 uur gaat het licht uit.”
Ben je lekker bezig en wil je het nog even afmaken? Prima. Mail je daarna nog wat aan je collega’s? Ook goed. Reageert die collega? Dat moet hij of zij zelf weten. Wil je eerder weg of liever thuis werken? Vanwege schoolvakanties of een ziek kind bijvoorbeeld. Of omdat je even ongestoord door wilt werken. Dat is oké. Zolang je je volledig inzet tijdens de uren die je aan het werk bent.

“De lunch is belangrijk.”
Gezamenlijk lunchen vinden we belangrijk en gezellig. We zorgen dan voor een lekkere en gezonde maaltijd. Soms koken of bakken we een eitje en steeds vaker maken we een warme maaltijd. Dat stellen vooral onze vrijgezelle collega’s zeer op prijs! Dan hoeven ze ’s avonds niet meer te koken en hebben ze meer tijd voor andere leuke dingen. Je hebt tussen de middag ook nog even de gelegenheid om naar buiten te gaan. Zodat je er ’s middags weer fris tegenaan kunt. En om tijdens het werk zo fit mogelijk te blijven, voldoet elke werkplek aan hoge, ergonomische eisen.

“Er moet wel gewerkt worden!”
A&A Capacity is een mkb-bedrijf en heeft meer dan honderd klanten. Dat zijn ook voornamelijk mkb’ers. Ict is vaak van levensbelang voor ze, maar ze hebben meestal zelf geen ict’ers in dienst. Dus bellen ze ons als ze ondersteuning of advies nodig hebben. Onze ict’ers voeren projecten voor de klanten van begin tot eind uit en zijn daarom ook bij vragen de aangewezen contactpersoon. Er staat aardig wat op het spel voor onze klanten. Daarvan moet je je bewust zijn. Je moet snel kunnen schakelen tussen klanten en projecten.

“Iedereen is leergierig.”
Opleiding, ervaring of leeftijd is voor ons niet doorslaggevend. Het allerbelangrijkste is dat je nieuwsgierig bent en wilt blijven leren. We houden onszelf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, zodat we die als het mogelijk en nodig is, kunnen toepassen voor onze klanten. Medewerkers die in zichzelf willen investeren, ondersteunen we graag.

“Het verloop is laag.”
Het is niet zo raar, dat veel medewerkers al lange tijd in dienst zijn. Dat vieren we twee keer per jaar (voor de zomer- en voor de kerstvakantie) met een leuk uitstapje. En die stabiliteit stralen we uit naar onze klanten, van wie we een groot deel ook al heel veel jaren mogen bedienen.

Investeren in je bedrijfskapitaal levert voor alle partijen winst op. Zo werkt het bij A&A Capacity.

Verklein uw CO2-footprint: Ga werken in de Cloud.

Stap over naar de Cloud en laat een paprika groeien

Steeds meer bedrijven willen Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en zijn zich bewust van duurzaamheid en de noodzaak daarvan. De ICT-sector heeft de naam grootverbruiker te zijn van energie, al wordt ICT-apparatuur wel steeds energiezuiniger. Gelukkig is het mogelijk uw ecologische voetdruk te verkleinen door juist op ICT-gebied de juiste keuzes te maken. Werken in de Cloud is daar één van.

Drie redenen waarom werken in de Cloud duurzaam is:

 

1.      Door gebruik te maken van servers in een datacenter bespaart u energie.

Het energieverbruik van een serverruimte bij u op kantoor kan al gauw oplopen tot 1/3 deel van uw totale elektriciteitsverbruik. Als uw servers in een datacenter staan zult u minder energie verbruiken. Vooral nieuwe datacenters die de laatste tijd gebouwd worden hebben hun server- en randapparatuur geoptimaliseerd waardoor ze zo min mogelijk energie verbruiken.

Daarnaast kennen datacenters de mogelijkheid om overcapaciteit te delen waardoor u niet alleen energie maar ook kosten bespaart. Met overcapaciteit wordt de capaciteit van hardware bedoeld die bijvoorbeeld alleen wordt gebruikt op piekmomenten. Overcapaciteit die u niet gebruikt (zoals servers, netwerk) verbruikt namelijk ook energie. Dat is niet nodig als daar efficiënt mee wordt omgegaan.

2.      Restwarmte als alternatieve warmtebron voor gas

Servers genereren veel hitte wat schadelijk is voor de apparatuur en daarom moeten serverruimtes goed gekoeld worden. De warmte wordt vernietigd met koelsystemen. In datacenters van de toekomst gebruiken we het koelsysteem alleen nog als back-up en wordt de warmte afgevoerd naar warmtepompen die niet alleen warmte afgeven maar ook de koeling leveren aan het datacenter.

Het datacenter van Microsoft in Middenmeer verwarmt nu al de paprikakassen in de omgeving met restwarmte. Uiteindelijk moet deze restwarmte 5000 woningen in de omgeving van warmte en warm water gaan voorzien. Een interessante ontwikkeling!

3.      Werken in de Cloud vermindert de CO2-uitstoot.

Doordat er geen servers nodig zijn op locatie wordt er bespaard op IT-infrastructuur, op grondstoffen voor het bouwen van die servers en op de energie om die servers te laten draaien. Bedrijven die in de Cloud werken verbruiken minder energie en produceren minder afval.

Met servers en telefooncentrales in de Cloud wordt thuiswerken mogelijk gemaakt. Woon-werkverkeer zorgt voor circa zes miljoen ton CO2-uitstoot per jaar, en thuiswerken draagt voor een belangrijk deel bij aan de vermindering daarvan.

Toekomstgericht ondernemen

Duurzaam ondernemen past bij de uitdagingen van nu én van de toekomst, en werken in de Cloud is een uitstekende manier om die uitdaging aan te gaan. Werkt u al in de Cloud? Dan bent u goed bezig!

Als u meer wilt weten over de voordelen van werken in de Cloud of als u overweegt over te stappen naar een andere Clouddienst, dan voorzien wij u graag van advies. Wij verzorgen de vlekkeloze migratie en transitie naar de voor uw gewenste Cloud-oplossing. Om te laten zien hoe gemakkelijk en efficiënt werken in de Cloud is geven wij graag een vrijblijvende demonstratie van de verschillende oplossingen.

Lees hier hoe u de eerste stappen kunt zetten naar de Cloud 

Verduurzaming van ICT wordt ook wel ‘Greening of ICT’ genoemd. Door over te stappen naar de Cloud ligt er straks wellicht een paprika op uw bord die u zelf hebt helpen groeien zonder er maar één groene vinger naar uit te steken. ‘Greening by ICT’ zou in dit geval ook van toepassing kunnen zijn.

 

Gerelateerde artikelen:

Vlekkeloos migreren doe je zo

Onlangs vond een migratie plaats waar de gnoes op de Serengeti nog wat van kunnen leren. Vrijwel alle servers van één van de grootste uitzendbureaus ter wereld, zijn wereldwijd overgezet naar nieuwe datacenter. Een zeer complexe operatie waar heel wat bij komt kijken.

De voorbereiding

Voorafgaand aan de migratie heeft A&A Capacity een volledig nieuw BizTalk platform opgezet in een Azure-omgeving (zowel voor test als productie). Dit hebben we gedaan om downtime en verrassingen tijdens de migratie te voorkomen. BizTalk is hier ingezet als Enterprise Service Bus (ESB);  een systeem dat gegevensstromen tussen allerlei applicaties verwerkt.

Vervolgens is uitgebreid getest of alle externe koppelingen met grote bedrijven zoals het UWV Belastingdienst zouden blijven werken. Net als interne processen zoals de verloning van de talloze uitzendkrachten.

Leeuwen en krokodillen

Dat vrijwel alles vernieuwd moest worden maakte de onderneming extra gecompliceerd. Zo zijn IP-adressen veranderd en we hadden te maken met andere firewalls met bijbehorende regels en controles. Ook was er sprake van andere beheersoftware met gewijzigde policies en antivirusregels en dergelijke. Daarnaast zijn de websites en services waar het BizTalk platform nauw mee samenwerkt ook verhuisd en er zijn nieuwe SQL-servers gebouwd met een andere naam.

Nu alleen die rivier nog over

Met zo’n voorbereiding kon de migratie bijna niet anders dan vlekkeloos verlopen. En dat is dan ook het geval. Maar ook tijdens een operatie die gesmeerd loopt is er werk aan de winkel: Configuraties wijzigen waar dat nodig was en testen wat al getest kan worden … we deden er alles aan om ervoor te zorgen dat de opdrachtgever en alle betrokken partijen zo min mogelijk hinder ondervonden van de werkzaamheden. Dat is gelukt. De externe bedrijven hebben geen bericht gemist en ook de verloningsprocessen van de uitzendkrachten zijn probleemloos verlopen.

Bestemming bereikt

De inzet van het volledige IT-team (waar A&A Capacity onderdeel van is door detachering van ICT-experts) werd beloond met een heerlijke taart en dankbare woorden van deze opdrachtgever. Een opdrachtgever waar wij al 12 jaar met veel plezier werkzaamheden voor uitvoeren. We wensen onze relatie veel succes met haar nieuwe biotoop!

Moeiteloos voldoen aan de AVG-wet zonder cursus

Dit zal vast niet het eerste artikel zijn over AVG dat u leest, dus dat die wet er is en dat het gevolgen heeft voor u als ondernemer hoeven we u niet meer te vertellen. Maar weet u ook dat u wettelijk verplicht bent een register bij te houden waarin alle mutaties staan die met persoonsgegevensverwerking te maken hebben?

Denk bijvoorbeeld aan:

  • een verwerkingenregister
  • een verwerkersregister
  • een verzoekenregister
  • een auditregister
  • een maatregelenregister
  • een datalekregister

Zo moet u kunnen aantonen hoe u aan de persoonsgegevens komt, wat u met de gegevens doet en hoe veilig deze gegevens zijn bij derden waar u de gegevens naartoe stuurt. Maar ook wie wanneer inzage heeft in de gegevens en waarom. Kortom: er komt veel administratie bij kijken.

Wat gebeurt er als u niet aan de regelgeving voldoet?

De boetes zijn niet mals. Als u de basisbeginselen van gegevensverwerking niet in orde hebt dan kan de boete oplopen tot een maximum van € 20.000.000 of 4% van de wereldwijde omzet van uw onderneming. De boetes zijn zo hoog om ook multinationals aan te sporen de AVG na te leven.

Daarnaast loopt uw bedrijf kans op reputatieschade als bekend wordt dat u niet zorgvuldig bent omgesprongen met persoonsgegevens.

Een administratie dus. Maar hoe dan?

Redenen genoeg om snel in actie te komen. Nu kunt u natuurlijk een AVG-cursus volgen of internet uitpluizen voor informatie, maar dat én het bijhouden van deze kennis kost tijd.

Het kan eenvoudiger. Binnenkort biedt A&A een online omgeving dat speciaal ontwikkeld is voor AVG-administratie. Dit online register geeft een duidelijk overzicht van al uw verwerkingen en is eenvoudig in te vullen met een wizard. Het tool bevat nuttige templates zoals verwerkersovereenkomsten en houdt zelf bij welke maatregelen u nog dient te nemen. Met dit pakket is uw AVG-administratie altijd volledig op orde. Laat de toezichthouder maar komen.

In ons volgende blog vertellen we u meer over dit pakket. Volg ons op LinkedIn, Facebook of Twitter om als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen.

Waar zit ons internet?

Waar zit ons internet?

17 november 1988. Op deze datum ontving Piet Beertema, systeembeheerder bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam, een elektronische mail vanuit de Verenigde Staten. Daarmee was Nederland het eerste land in Europa dat internet kreeg en wereldwijd het tweede land. In eerste instantie werd internet alleen gebruikt door hogescholen, universiteiten en academische ziekenhuizen. Commerciële bedrijven moesten nog wachten tot 1993.

Internetverkeer

Tegenwoordig is er zoveel internetverkeer dat het ene na het andere datacentrum wordt gebouwd. Zo is recent een mega-datacenter gebouwd in Middenmeer door Microsoft, en werd onlangs bekend dat in Amsterdam-Zuidoost het 35e datacenter in die regio wordt neergezet. En het einde is nog niet in zicht, want ook Google bouwt een mega datacentrum in NL. Omdat Amsterdam centraal ligt en een enorm glasvezelnetwerk heeft is dit de ideale locatie. Amsterdam is niet voor niets een van de grootste internetknooppunten van Europa.

Datacenter in een notendop

Een datacenter is een gebouw waarin servers staan opgesteld die verbonden zijn aan het internet. Servers sturen uw mails en bestanden door, slaan uw gegevens op en zorgen ervoor dat u websites kunt bezoeken. Deze servers zijn geplaatst in speciale kasten die racks worden genoemd.

Veiligheid

In het datacentrum zijn allerlei voorzieningen getroffen die ervoor zorgen dat het internetverkeer goed en veilig functioneert, zoals bijvoorbeeld klimaatbeheersing. Ook kom je niet zomaar het gebouw binnen en dankzij dieselgeneratoren kunnen systemen verder werken als de stroom uitvalt.

Voordelen voor uw bedrijf

Naast veiligheid en stabiliteit zijn er nog meer voordelen aan externe servers of werken in de Cloud zoals het ook genoemd wordt. Een extern datacenter biedt flexibiliteit bij groei of krimp van uw onderneming en u bent niet meer verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de servers wat u kosten kan besparen. Al vanaf 2006 biedt A&A Capacity vanuit diverse datacenters werkplekken aan in de Cloud. Ook zijn diverse websites en virtuele werkplekken van onze klanten (zowel multinationals als in het MKB) daar gehost. Meer hierover kunt u lezen in de referenties op onze website.

Netwerken door netwerken

En wilt u weten hoe het komt dat Nederland als eerste land van Europa op het internet zat? Niet doordat we met onze kennis voorop liepen, zoals u misschien zou denken. We waren er zo snel bij omdat we de juiste connecties hadden. Nederlanders waren dus al met ‘netwerken’ bezig ver voor het internettijdperk. Wat dat betreft waren we dan toch onze tijd vooruit.

Drie hardware-ergernissen die iedereen herkent

Drie hardware-ergernissen die iedereen herkent

  1. Maandagmorgen, half negen. Je weekend is besproken, je hebt koffie gehaald en je start vol goede moed je computer op om de laatste hand te leggen aan je PowerPoint presentatie voor je klant van 9.00 uur. In je vertrouwde archief zoek je de laatste cijfers op die Johan daar heeft neergezet om ze in de grafiek van je presentatie te verwerken. En dan … verschijnt de gehate gele balk met de melding: programma reageert niet. Kostbare minuten verstrijken en je bedenkt je voor de zoveelste keer dat het nu echt tijd wordt voor een pc die niet op steenkool loopt.
  2. Met een flinke vertraging is het toch nog gelukt om vijf minuten voor tijd een gelikte presentatie in elkaar te flansen. Snel nog even de hand-outs printen. Dat is echter te optimistisch gedacht, want juist op dit moment gaat de printer in staking. ‘Onvoldoende geheugen, taak gewist’, meldt de display. Met de stoom die inmiddels uit je oren komt kun je een Indisch groentegerecht gaar krijgen.
  3. Wijs geworden door deze incidenten besluit je een week later je presentatie ’s avonds thuis voor te bereiden. Je neemt een laptop mee van de zaak. Thuis zet je de machine aan en terwijl hij opstart ruim je de vaatwasser uit. De laptop is nog altijd aan het opstarten als je koffie hebt gezet. Je geeft de planten water, deelt je besteklade opnieuw in en zet de kruiden op alfabetische volgorde. De keuken is nog nooit zo georganiseerd geweest tegen de tijd dat je kunt beginnen … maar het is wel duidelijk dat het weer een latertje wordt vanavond.

Oorzaken en oplossingen

Dit soort situaties zijn knap vervelend en hadden in veel gevallen voorkomen kunnen worden.

De ‘programma-reageert-niet’-melding verschijnt, wanneer een apparaat een trage of bijna volgelopen opslagruimte heeft of te weinig werkgeheugen. De computer doet er daardoor eindeloos over om programma’s op te starten die op de achtergrond draaien, wat voor veel vertraging zorgt. Laat je daarom goed adviseren over apparatuur die aansluit bij je werkzaamheden en die geschikt is voor bestaande systemen waar je mee blijft werken.

Regelmatig onderhoud en controle van de printer voorkomt problemen zoals een vol geheugen of vieze printerkoppen die strepen achterlaten op de afdrukken. Vergeet daarbij ook de beveiliging niet. Een hack kan via een netwerkprinter plaatsvinden waardoor je gegevens op straat komen te liggen.

Oude beestjes worden traag maar hoeven niet altijd vervangen te worden. Een langzaam opstartende laptop of desktop wordt verholpen door het apparaat uit te breiden met een SSD-schijf. Dit is een schijf die werkt als een harde schijf, maar dan met een hogere lees- en schrijfsnelheid, stiller en energiezuiniger. Hierover binnenkort meer in een volgend blog.

ICT is er voor jou, niet andersom

Hardware-apparatuur is niet uitgevonden om voor jou te bepalen hoe en wanneer je je werk doet. Een optimaal werkende ICT-infrastructuur die bij jouw onderneming past is daarom een must! Als je je goed laat adviseren bij de aanschaf van computers, printers, laptops, routers en andere hardware, ben je al een eind op de goede weg.

Regelmatig onderhoud is minstens zo belangrijk voor een stabiele, veilige ICT-omgeving. Als je dat uitbesteedt aan mensen die ervoor geleerd hebben, heb je daar ook geen zorgen meer om. Je hebt genoeg andere dingen te doen, toch?

Wil je weten hoe een ICT- omgeving met optimaal werkende hardware er bij jouw onderneming uit kan zien? In onze demoruimte kun je allerlei hardware bezichtigen en testen. Uiteraard geven wij je daarbij graag advies op maat. Zodra je apparaten hun plaats weer weten en doen wat ze horen te doen, zijn de bovengenoemde ergernissen snel verleden tijd.

Contactformulieren en de privacywet

Heeft uw website ook een contactformulier? Dan is de kans groot dat uw onderneming niet voldoet aan de AVG-privacywetgeving.

Een contactformulier op uw website kan erg handig zijn:
• U kunt uw bezoeker om specifieke informatie vragen;
• Het bericht komt altijd bij de juiste afdeling of mailbox terecht;
• U hoeft geen e-mailadres leesbaar op uw website te plaatsen. Zo kunnen de spammers uw e-mailadres niet achterhalen wat scheelt in het aantal spamberichten.

Privacy

Maar let op: Een ingevuld contactformulier bevat vaak privacygevoelige informatie, zoals een naam en e-mailadres. Volgens de nieuwe privacywet (AVG/GDPR) dient u hier zorgvuldig mee om te gaan.

Vrijwel alle contactformulieren op websites sturen de gegevens echter onbeveiligd door naar een e-mailadres. Vaak worden ze door het CMS-systeem waarmee de website is gebouwd op een onveilige manier historisch opgeslagen. Ook dit is in strijd met de nieuwe wetgeving.

A&A Capacity heeft een zeer effectieve oplossing voor dit probleem ontwikkeld: ‘Secure SMTP Service’. Dure wijzigingen aan uw website, CMS-systeem of e-mailprogramma zijn hierbij niet nodig.

Hoe het werkt

1. Vanaf het moment dat u deze service afneemt gaan de formuliergegevens zonder omweg naar onze veilige service.
2. Via de beveiligde EWS (Exchange Web Services) komen ze direct leesbaar én veilig in uw postvak binnen.

Het enige wat u daarvoor nodig hebt is een Office-365 mailbox of een e-mailomgeving via een Exchange server met EWS. (Mocht u hier nog niet in zijn voorzien dan helpen wij u uiteraard graag.)

Gaat er toch iets mis, dan is er een veilig back-upmechanisme beschikbaar. Dus mocht er bijvoorbeeld een storing in uw e-mailplatform optreden of uw mailbox zit vol, dan bent u de gegevens die door middel van het contactformulier zijn ingevuld niet kwijt.

Interesse?

De komende maand rollen wij deze dienst uit naar onze klanten tegen een gereduceerd tarief. Daarna komt het pakket ook voor resellers op de markt. Als u nog vragen hebt, dan vertellen wij u er graag meer over. Onze contactgegevens vindt u op onze website. Indien gewenst kunt u ons beveiligde contactformulier direct testen.

Pagina 1 van 41234